Fysiotherapie kan helpen bij de ziekte van parkinson of parkinsonisme. Vaak wordt er gezegd; “Wat kan een fysiotherapeut nou betekenen voor een patiënt met de ziekte van Parkinson?”

Hoe fysiotherapie helpt bij Parkinson

De ziekte van Parkinson is een chronische aanparkinsonnetdoening die een progressief verloop kent. Aangezien activiteiten die normaal gesproken automatisch gaan (bv lopen), steeds moeizamer gaan, heeft een patiënt hulp nodig van de fysiotherapeut. De fysiotherapeut leert een patiënt bewegingsstrategieën en cues (externe prikkels) aan om deze activiteiten te verbeteren.

Daarnaast zal de fysiotherapie bestaan uit (functionele) oefentherapie om de belastbaarheid te verbeteren en op peil te houden. Als praktijk zijn we aangesloten bij het Parkinsonnet, dit betekent dat we de beste zorg leveren voor de patiënten met de ziekte van Parkinson en dat er daarnaast korte lijnen bestaan met neurologen en andere betrokken zorgverleners.

Ziekte van Parkinson en ergotherapie.

Wat doet de ergotherapeut?
Een ergotherapeut leert mensen zo optimaal en zelfstandig mogelijk dagelijkse handelingen en activiteiten uit te voeren in hun eigen woon-, leef- en werkomgeving. Ergotherapie bij Parkinson is afhankelijk van de persoonlijke klachten en daarbij horende hulpvraag van de patiënt. Dit kan gericht zijn op gebieden als:

• Wonen: persoonlijke verzorging, functionele mobiliteit in- en buitenshuis, huishouden, zorg voor gezinsleden en huisdieren.
  • Werken: betaald en onbetaald werk.
  • Vrije tijd: hobby’s, uitgaan, sociale contacten.

Daarnaast kan het ook voorkomen dat de mantelzorger problemen ervaart bij het begeleiden of verzorgen van de patiënt bij dagelijkse activiteiten, of dat de thuizorg of huisarts vragen heeft over de veiligheid en zelfstandigheid van de patiënt in de uitvoering van dagelijkse activiteiten.

Onze ergotherapeute Manon Muskee en fysiotherapeute Ailina Verhoek is aangesloten bij ParkinsonNet, waardoor ergotherapie gericht op de ziekte van Parkinson wordt aangeboden in onze praktijken in Elburg, ‘t Harde en Nunspeet. Ook therapie aan huis mogelijk. Voor meer informatie kunt u bellen met 0525- 65 1448.