Wanneer u de ziekte van Parkinson of Parkinsonisme heeft gaat u niet alleen anders bewegen, maar u kunt zich ook anders voelen en gedragen. Bij de ziekte van Parkinson sterven cellen in de hersenen langzaam af. Deze cellen maken dopamine, waardoor hier minder van wordt aangemaakt. Dopamine is belangrijk om bewegingen aan te kunnen sturen vanuit de hersenen, vandaar dat mensen veelal stijfheid ervaren of juist een teveel aan bewegelijkheid hebben.

Fysiotherapie bij de ziekte van Parkinson of parkinsonisme

Fysiotherapie kan helpen bij de ziekte van Parkinson of parkinsonisme. Vaak wordt er gezegd; “Wat kan een fysiotherapeut nou betekenen voor een patiënt met de ziekte van Parkinson?”

De ziekte van Parkinson of parkinsonisme is een chronische aandoening, welke een progressief verloop kent. De ‘automatische piloot’ werkt niet meer zoals voorheen en dit kan onder andere het lopen moeilijker maken. De fysiotherapeut leert u in dit voorbeeld bewegingsstrategieën en cues (externe prikkels) aan om deze activiteiten te verbeteren. Naast het lopen kunt u natuurlijk ook andere problemen ervaren in het bewegen. Samen de met fysiotherapeut kunt u kijken wat de mogelijkheden zijn om te behandelen. Daarnaast zal de fysiotherapie bestaan uit (functionele) oefentherapie om de belastbaarheid te verbeteren en op peil te houden.

Behandeling van de fysiotherapeut

De behandeling zal voornamelijk bestaan uit oefentherapie gericht op:

Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson of parkinsonisme

Een ergotherapeut leert mensen zo optimaal en zelfstandig mogelijk de dagelijkse handelingen en activiteiten uit te voeren in hun eigen woon-, leef- en werkomgeving.

Ergotherapie bij Parkinson is afhankelijk van de persoonlijke klachten en daarbij horende hulpvraag van de patiënt én eventuele partner/mantelzorger.

Dit kan gericht zijn op gebieden als:

• Wonen: persoonlijke verzorging, functionele mobiliteit in- en buitenshuis, huishouden, zorg voor gezinsleden en huisdieren.
    “Het draaien in bed gaat moeilijk”.
  • Werken: betaald en onbetaald werk. “Wat is een goede houding voor mij achter mijn bureau?”.
  • Vrije tijd: hobby’s, uitgaan, sociale contacten. “Ik zou graag in de tuin willen blijven werken”

Vergoedingen ergotherapie

Ergotherapie bij de Ziekte van Parkinson of Parkinsonisme wordt vergoed vanuit de basisverzekering voor 10 uren per kalenderjaar. Dit gaat eerst vanuit het eigen risico.
Meer informatie over de vergoedingen van ergotherapie, vindt u hier.

ParkinsonNet

De ziekte van Parkinson of atypische Parkinsonisme heeft een eigen netwerk, waarbij het verschil maken voor mensen die leven met de ziekte van Parkinson of een atypisch parkinsonisme centraal staat. Onze ergotherapeut en fysiotherapeut is bij dit netwerk aangesloten, dit betekent dat we de best mogelijke zorg leveren voor de patiënten met de ziekte van Parkinson of parkinsonisme en dat er daarnaast korte lijnen bestaan met neurologen en andere betrokken zorgverleners. Kijk hier voor meer informatie over het ParkinsonNet.