Er zijn veel mensen die zich bij een fysiotherapeut melden met knieklachten.

Een knieklacht leidt vaak tot problemen en pijn bij alledaagse activiteiten als: lopen, staan, traplopen en fietsen. Op sportgebied zorgt dit voor problemen bij bijvoorbeeld hardlopen, draaien of springen.

De aard van de knieklacht kan voortkomen uit een probleem aan één van de vele anatomische structuren die in de knie aanwezig zijn, bijvoorbeeld: kraakbeen, meniscus, bot of en probleem aan de gewrichtsbanden. Een aantal veelvoorkomende aandoeningen is:

Artrose
Artrose is een verzamelnaam voor achteruitgang van diverse weefsels die in het kniegewricht aanwezig zijn. Het voornaamste probleem is ‘slijtage’ van het kraakbeen in de knie. Maar ook het woekeren of vergroeien van het bot, verdikking van het kapsel om de knie en ontsteking van het gewrichtsvloeistof.
Gevolgen van dit probleem zijn:

• Pijn;
  • Stijfheid in het kniegewricht;
  • Bewegingsbeperking.

Mensicusletsel
De twee menisci in het kniegewricht zorgen voor de juiste vormsluiting van het bovenbeen ten opzichte van het onderbeen, en zodoende voor het goed geleiden van de beweging. Ook is de meniscus betrokken bij schokdemping in de knie. De meniscus kan scheuren als gevolg van een trauma, bijvoorbeeld een verdraaiing bij voetbal of bij een ongelukkige val van de fiets. Ook kan de meniscus schade oplopen als gevolg van slijtage. Enkele klachten die passen bij een meniscusprobleem zijn:

• Pijn
  • Slotklachten;
  • Vocht in de knie;
  • Onvermogen tot belasten.

Voorste kruisband
Deze band zorgt ervoor dat de beweging van het onderbeen ten opzichte bovenbeen (met name in het voor-achterwaartse vlak, maar ook in draai en zijwaartse vlak) goed verloopt. Als deze band (deels) scheurt kan deze vaak operatief hersteld worden, waarna een lange revalidatie van 6-12 maanden volgt.

Binnen- of buiten band
Deze banden zorgen voor stabiliteit van het onderbeen ten opzichte van het bovenbeen. Afhankelijk van de ernst van het letsel kan dit natuurlijk herstellen met eventueel een brace en fysiotherapeutische begeleiding. Bij zwaarder letsel kan de band operatief hersteld worden.

Patellofemorale klachten
Een veelvoorkomende klacht is pijn rondom de knieschijf (patella). De knieschijf zorgt voor de krachtsoverdracht van de bovenbeenspieren naar het onderbeen, om zo de knie (soepel) te kunnen buigen en strekken. Het kraakbeen aan de achterzijde van de knieschijf maakt tijdens dit buigen en strekken contact met het kraakbeen van het bovenbeen. Een probleem aan het kraakbeen of het bot kan dus zorgen voor pijnklachten bij het buigen en strekken van de knie. Ook kan de ‘sporing’ van de knieschijf soms niet optimaal zijn

Behandeling

Nadat er een fysiotherapeutische diagnose gesteld is, kan er een behandelplan opgesteld worden. Veel knieklachten worden verholpen met oefentherapie ter bevordering van de spierkracht, lenigheid of stabiliteit. Dit kan aangevuld worden met bijvoorbeeld mobilisaties van het gewricht. Afhankelijk van de aard van het probleem, zijn de accenten en opbouw van de oefentherapie verschillend. Onze fysiotherapeuten leggen deze accenten zoveel volgens de beschreven richtlijnen of wetenschappelijke inzichten uit.