Pijn is een beschermingssensatie van het lichaam om mogelijke of ergere lichamelijke schade te voorkomen.

Als u bijvoorbeeld door uw enkel gaat ervaart u pijn waardoor u voorzichtiger gaat lopen. Hiermee probeert u te voorkomen dat u nog een misstap maakt en de schade erger maakt.

Het pijnsignaal blijft net zo lang aanhouden totdat het beschadigde gebied is hersteld. Bij pijn trekt u letterlijk en figuurlijk aan de rem om ergere schade te voorkomen. In die zin zorgt pijn dus voor u.

Beschadigd weefsel heeft gemiddeld 3 maanden de tijd nodig om zichzelf te herstellen (regenereren). In een normaal herstelproces zal het pijnsignaal gedurende de tijd geleidelijk aan afnemen, omdat het beschadigde weefsel geleidelijk aan belastbaarder wordt. Maar onderweg kunnen allerlei factoren het herstelproces belemmeren waardoor het pijnsignaal aanblijft en ontregelt kan raken.
Dit is het geval bij onder andere:

De herstel belemmerende factoren kunnen concrete factoren zijn die we als een logisch verband beschouwen zoals fysieke stress: Bijvoorbeeld te gauw te veel doen wat de druk op het herstellende weefsel doet verhogen. Maar het kunnen ook een ongrijpbare factoren zijn die we niet direct in verband brengen met het al dan wel of niet herstellen. We hebben het dan over mentale en/of emotionele stress die van binnenuit de interne druk in het lichaam doet verhogen.
De vraag is: wat is de herstel belemmerende factor bij u waardoor het herstel langer doet dan normaal en/of het pijnsignaal aan blijft staan?

De fysiotherapeut kan middels een intake gesprek en onderzoek bekijken welke herstel belemmerende factoren u in de weg zitten. Daarna maakt u samen een behandelplan om eventueel multidisciplinair (met meerdere disciplines) hier aan te werken.