Enkel/voetklachten hebben in veel gevallen direct gevolgen in het dagelijks leven omdat bij wandelen, staan en/of traplopen klachten voelbaar kunnen zijn. De fysiotherapeut kan u helpen bij veel verschillende klachten.

Enkelinstabiliteit/Inversietrauma
Het enkelgewricht wordt ondersteund door pezen en spieren. Wanneer er een trauma optreedt, bijvoorbeeld het verzwikken van de enkel naar binnen toe (inversietrauma), zijn vaak de enkelbanden aangedaan. De pezen aan de binnen- en buitenzijde van de enkel, zorgen voor de stabiliteit. Een verzwikking komt vaak voor bij sporters, maar het kan ook gebeuren dat de enkel dubbelklapt bij het maken van een verkeerde stap. Door een verzwikking kunnen de enkelbanden oprekken of (af)scheuren maar ook kan er kraakbeenschade ontstaan of zelfs een breuk. In alle gevallen kan de fysiotherapeut u begeleiden tijdens uw herstel.

Peesblessure van het onderbeen (tendinopathie)

Achillespees / Tilialis anterior (scheenbeenspier) / Flexor hallicus longus (buiger van de grote teen) / Peroneus (kuitbeenspier)
Een tendinopatie is een overbelastingsblessure waarbij er weefselschade aan een pees kan ontstaan. De pijn voelt vaak zeurend (die erger wordt bij inspanning) en er komt vaak wat zwelling bij. Deze klachten kunnen ontstaan wanneer u ineens meer gaat sporten dan voorheen of wanneer de spieren niet goed warm zijn. Tevens kunt u klachten krijgen als u de voet/enkel overbelast. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen bij het verminderen van deze klachten, door oefeningen en advies te geven over de belasting.

Hielspoor
Hielspoor is een overbelastingsklacht die het meest voorkomt bij volwassenen. Heeft u veel pijn bij lopen, (lang)staan, drukpijn op de hiel en vooral klachten na lang gezeten te hebben of nadat u uit bed stapt, dan zou dit hielspoor kunnen zijn. Dit is een irritatie/ontsteking van de peesplaat onder de voet. Deze loopt van de hak/hiel naar de tenen. Bij Louwen/Muilwijk kan de fysiotherapeut u helpen de klachten te verminderen door behandeling en oefeningen speciaal voor deze klachten. In sommige gevallen zijn er aangepaste zolen nodig om de klachten te kunnen verminderen. Door onze samenwerking met de podotherapeut van Innofeet kunt u daar snel terecht. Zij werken op onze locaties waardoor er een goede samenwerking is tussen podo- en fysiotherapie.

Tarsaal tunnelsyndroom
Het tarsaal tunnelsyndroom is een inklemming van de zenuw (nervus tibialis). Dit is een zenuw die door een tunnel aan de binnenzijde van de voet loopt. Het tarsaal tunnelsyndroom kan iedereen overkomen maar komt vaker bij hardlopers en sporters die veel springen. Het kan vele oorzaken hebben zoals:

• een standsafwijking van de voet;
  • het dragen van te strakke schoenen;
  • een verzwikking;
  • botbreuk;
  • overbelasting.

Klachten die u hierdoor zou kunnen ervaren zijn:

• pijn/doofheid aan de binnenzijde van de enkel;
  • tintelingen richting de hiel of richting de tenen;
  • pijn bij belasting en juist vermindering van de klachten als u de voet ontlast;
  • nachtelijk pijn;
  • kramp gevoel in/onder de voet.

In veel van deze gevallen kan een van onze therapeuten helpen om de klachten te verminderen, soms ook in combinatie met onze collega’s van Innofeet.

Achillespeesruptuur
Een achillespeesruptuur is het afscheuren van de achillespees, de pees die verbinding maakt tussen de kuitspier en de hak. Een scheuring kan ontstaan door een trauma maar ook door langdurige belasting of het langzaam afnemen van peesweefsel. Het komt vaak voor bij mannen van middelbare leeftijd. Het ontstaat altijd tijdens een aanspanning van de kuitspier. Dan lijkt het alsof iemand er met een zweep op slaat. Er ontstaat hevige pijn en lopen is vaak niet meer mogelijk. De behandeling hiervan kan op 2 manieren: conservatief (behandeling zonder operatie), dan wordt de voet gegipst of vastgezet met een spalk zodat de pees weer aan elkaar kan groeien, of middels een operatie. Een arts zal beslissen wat het beste voor u zal werken. Na dit proces is er vaak een verminderde beweeglijkheid en verminderde kracht. De fysiotherapeut kan u door middel van (kracht)oefeningen helpen weer mobiel te worden of het sporten weer te hervatten.

Enkelbreuk/operaties
Na een enkelbreuk of operatie is het vaak goed om fysiotherapie te starten. Doordat de enkel lang niet belast mag worden kan de beweeglijkheid verminderen en na gips zal de kracht afgenomen zijn. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen om de beweeglijkheid weer terug te krijgen. Ook kunnen wij u ondersteunen om de dagelijkse activiteiten weer op te bouwen. Bij sporters is het traject vaak wat langer en zal de behandeling sport specifiek zijn en gericht op volledig herstel.