De McKenzie methode ook wel bekend als Mechanische Diagnose en Therapie is een internationaal geprezen methode voor onderzoek en behandeling van pijn aan de wervelkolom en ledematen. Het is ontwikkeld door fysiotherapeut/kinesitherapeut Robin McKenzie uit Nieuw Zeeland. Deze methode wordt al meer dan 30 jaar wereldwijd gebruikt. Het is gebaseerd op wetenschappelijke onderbouwde principes.

MDT therapeuten zijn opgeleid om alle gebieden van het bewegingsapparaat te beoordelen en diagnosticeren. Dit betekent dat deze methode kan helpen bij problemen in of rond de wervelkolom, gewrichten en spieren.

Onderzoek

Het eerste onderzoek is een belangrijk onderdeel, waarbij de therapeut de symptomen gedetailleerd in kaart brengt d.m.v. een vraaggesprek of intake. Daarna wordt u gevraagd om een aantal bewegingen te doen en/of bepaalde houdingen aan te nemen. Het belangrijkste verschil met de meeste andere evaluaties is het gebruik van herhaalde bewegingen in plaats van een enkele beweging. De manier waarop u symptomen en uw beweeglijkheid veranderen tijdens deze herhaalde bewegingen voorziet de therapeut van informatie die hij kan gebruiken om tot een diagnose te komen. Naar aanleiding van dit onderzoek wordt er een bijbehorende behandelplan opgesteld. Er kan ook snel bepaald worden of de methode effectief zal zijn per cliënt.

Oefeningen

Met behulp van de informatie uit het onderzoek zal de therapeut u specifieke oefeningen voorschrijven. Hierbij zal er advies gegeven worden over houdingen die tijdelijk vermeden moeten worden of juist tijdelijk moet gaan aanhouden. Het doel is om zo effectief mogelijk te behandelen in zo weinig mogelijk sessies. Oefeningen die vijf of zes keer per dan gedaan worden hebben een grotere effectiviteit dan een of twee behandelingen per week door de therapeut. Uiteindelijk kunnen de meeste patiënten zichzelf succesvol behandelen.

Door te leren hoe de cliënt zich zelf kan behandelen, verlaagt dat de kans om een terugval te krijgen. De eventueel later terugkerende symptomen kunnen snel herkent worden, zodat er meer kans is om deze te voorkomen. Het is effectiever om zelfbehandeling toe te passen dan door passieve therapie, waarbij alleen de therapeut iets doet.