Dry needling is een effectieve behandelmethode waarbij de fysiotherapeut door middel van een speciale techniek je spieren aanprikt, zodat je spieren snel en langdurig ontspannen.

Deze innovatieve vorm van fysiotherapie is uiterst effectief voor de behandeling van triggerpoints.

Dry needling moet niet verward worden met accupunctuur. ‘Dry’ duidt aan dat er niets geïnjecteerd wordt met de naald, er wordt alleen geprikt in de triggerpoint.

Triggerpoint

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn ook vaak pijn op afstand veroorzaakt elders in het lichaam. Hierdoor kunnen bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten worden veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

De meest voorkomende klachten waarbij dry needling een uitkomst biedt zijn:

• Spierklachten die al langere tijd aanhouden;
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten;
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en);
  • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen;
  • Tintelingen in arm/been.

De meest voorkomende oorzaken waardoor een triggerpoint kan ontstaan:

• Overbelasting van de spieren door het herhaaldelijk uitvoeren van dezelfde beweging, door een verkeerde (werk)houding en/of door kortdurende zware inspanning;
  • Bewegingsbeperking van wervels en gewrichten;
  • Plotselinge schokken, valpartijen en botsingen;
  • Als spieren een langere tijd inactief zijn of statisch aangespannen worden.

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

De Behandeling

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw lichaam.

De naald

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is van korte duur.

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

De kosten

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.