Fyiotherapie bij Reumatoïde Artritis

Als u reumatoïde artritis heeft, brengt dit vaak pijn, stijfheid en vermoeidheid met zich mee. Dit maakt het dagelijks bewegen moeilijk. Daarom wordt oefentherapie aanbevolen. Het blijven bewegen is van groot belang. De reuma gaat hier niet mee weg, maar de gevolgen van reuma zoals verminderde spierkracht, een schouder die niet soepel beweegt of een veranderd looppatroon kunnen wel door de fysiotherapeut worden behandeld. De fysiotherapeut zal afhankelijk van uw klacht en het onderzoek bepalen waar het accent van de behandeling komt te liggen, en samen met u een oefenschema maken die op u is afgestemd.

De fysiotherapeut kan helpen bij:

• Het verbeteren of in stand houden van het bewegend functioneren, zoals kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen
  • Voorkomen van nieuwe klachten en adviseert u over de juiste manier van bewegen, eventueel met hulpmiddel
  • Leren leven met een beperking
  • Actief bewegen ter onderhoud van de conditie

Fysiotherapie bij Fibromyalgie

Wanneer u fibromyalgie heeft, kunt u fysieke klachten en beperkingen ervaren. U kunt uiteenlopende fysieke en mentale klachten ervaren, zoals pijnlijke gewrichten, spierpijn en krampen, concentratie en/of geheugenproblemen en hoofdpijn. De aandoeningen hebben een nog onbekende oorzaak en onvoorstelbaar verloop. Vaak herstelt u zich niet zo snel van lichamelijke inspanningen, klachten verergeren vaak meer bij beweging. Toch moet u juist blijven bewegen om te voorkomen dat uw gezondheid achteruit gaat. Fysiotherapie is niet gericht op de genezing, maar op beter functioneren met de ervaren klachten. Door middel van gerichte begeleiding leren mensen voldoende en verantwoord te bewegen. Samen met u wordt er een oefenschema opgesteld die onder leiding van de fysiotherapeut wordt  uitgevoerd.